miercuri, 19 decembrie 2012

Campanii romanesti de crowdfunding: Vertical Himalaya 2012

Incepem seria de articole despre campanii romanesti de crowdfunding cu experienta echipei din Cluj care si-a propus sa includa crowdfunding-ul ca metoda de strangere de fonduri pentru expeditia planificata in Himalaya in 2012.



Constantin Gozman, unul dintre membrii echipei, ne-a impartasit experienta lor din aceasta campanie. Chiar daca nu si-au atins obiectivul propus si au realizat o alta expeditie, au invatat multe despre aceasta metoda de strangere de fonduri si sunt decisi sa o utilizeze din nou.




Vertical Himalaya 2012 – expeditie 100% clujeana in Himalaya 

De ce ati ales crowdfunding-ul pentru proiectul vostru? 
Am ales crowdfunding-ul din doua motive: 1. Principala metoda de strangere de fonduri, solicitarea de sponsorizari, nu aducea rezultatele asteptate, astfel ne-am gandit la alte surse de finantare si am ajuns pe platforme de crowdfunding. 2. E o metoda interesanta pe care am vrut sa o incercam; daca e facuta bine, sunt sanse mari sa iti poti finanta proiectul. Cred ca se pot finanta proiecte faine prin crowdfunding.

Dupa ce criterii ati ales platforma pe care sa va promovati?
Optiunile pe care le-am luat in considerare de la bun inceput au fost Kickstarter si Indiegogo, aceste doua platforme ni s-au parut in ordine din punct de vedere al vizibilitatii. Pentru Kickstarter exista conditii de eligibilitate pe care nu le indeplineam, asa ca am renuntat. Indiegogo a fost urmatoarea pe lista, principalul lor avantaj pentru noi constand in faptul ca poti lua banii chiar daca nu iti atingi obiectivul stabilit.

Cat a durat pregatirea campaniei?
O parte din materiale le aveam deja din dosarul de prezentare utilizat pentru a atrage sponsori. Am alocat 2-3 zile pentru partea de cercetare despre platforme de crowdfunding, pentru editarea materialului despre proiectul nostru si stabilirea recompenselor. Pregatirea campaniei a durat, in total, mai putin de o saptamana.

Cum ati realizat filmul de prezentare?
* *daca nu ati avut material video inclus in campanie, credeti ca a contat acest lucru? 
Am avut un filmulet de anul trecut ce prezenta o expeditie in care participase un membru al echipei noastre. Acum cred ca acest material video nu a fost cea mai fericita alegere, insa nu am avut timp si resurse sa il facem din nou. As reface filmul si as aloca resurse pentru realizarea lui daca ar fi sa refac pregatirea campaniei. In plus, cred ca un proiect care solicita o suma mica de bani poate face compromisuri la realizarea materialului video sau poate chiar sa nu isi construiasca un material video, dar proiectele care cer mult au nevoie de un astfel de material bine facut.

Cate persoane ati avut in echipa si cum v-ati impartit rolurile?
Au fost implicate doua persoane in intregime si inca una partial. Partea vizuala si continutul materialului au intrat in responsabilitatea unuia dintre membrii echipei. Membrul care avea experienta tehnica a ajutat cu informatii legate de aspecte tehnice (itinerar, resurse necesare, material foto si video din alte expeditii). Fiecare membru a incercat sa promoveze si sa distribuie apoi materialul campaniei cat mai bine posibil (email, facebook).

Care a fost cel mai greu moment al campaniei si de ce? 
Am inceput campania relativ tarziu si cred ca ne-a fost greu cand am vazut ca sansele sa strangem banii necesari sunt mici. Cred ca nu am avut destule parghii, destula influenta. Am strans ceva banuti din randul celor apropiati, dar nu am atins masa critica ce ar fi ajutat ca mesajul sa ajunga spre mai multi oameni. A fost evident la un moment dat ca nu avem cum sa ajungem mai departe si ca ceea ce vom strange in continuare este maruntis. Fiind prima noastra campanie, ne-am gandit ca poate continutul ar trebui refacut, ca ar trebui sa refacem filmuletul. Am facut doua campanii, una in limba engleza si cealalta in romana, dar tot nu a dat rezultate. E dezamagitor cand mai sunt cateva zile si iti dai seama ca mai ai mult de strans si acest lucru nu se va intampla. Au fost prieteni care nu au inteles ce e cu campania, a trebuit sa ii explicam fiecaruia in parte; unii au spus ca ne vireaza banii prin PayPal sau prin alte metode. Am observat ca lumea te sustine verbal, iti promoveaza mesajul, dar cand e vorba sa doneze o mica suma, asta se intampla mai greu. Ne-am dat seama ca like-urile sunt gratuite, dar nu inseamna mare lucru cand ai un proiect de realizat.

Cum ati ales valorile contributiilor? Care s-a dovedit a fi cea mai populara si de ce credeti ca a fost asa?
 Am ales drept model o alta campanie internationala care ne-a placut, una care a fost finantata. Am construit multe valori pentru a fi aproape de bugetul fiecaruia, dar majoritatea contributiilor a fost de 5 USD. Pentru o campanie viitoare as alege mai putine pachete, as include o valoare mica, intre 5 si 10 USD, inca una pana la 50 USD si apoi de la 50 USD in sus. Alegerea recompenselor a durat cel mai mult din intreaga pregatire a campaniei. Am schimbat de mai multe ori numele lor, descrierea lor, valoarea lor. Trebuie sa oferi o recompensa pentru fiecare contributie, una care sa nu fie costisitoare, dar care sa ii ofere totusi ceva celui care sustine proiectul.

Care credeti ca sunt motivele pentru care v-ati atins/nu v-ati atins targetul? 
 Am inceput tarziu pregatirea campaniei, nu am ajuns la destula lume si nu am pregatit-o destul de bine din punctul de vedere al materialului de prezentare, al filmului si al pachetelor. As merge in continuare pe varianta in limba engleza a campaniei, piata din Romania inseamna prieteni/cunoscuti, nu stiu cati necunoscuti vor contribui pentru cauza noastra. Ma astept sa aiba mai mult succes o campanie in engleza, pe o platforma internationala. Daca suma ar fi fost mai mica, mai usor de imaginat, poate ca ar fi fost mai usor de atins. Ne-am propus o suma mare in aceasta campanie, pentru una viitoare vom lua in considerare fragmentarea proiectului in campanii mai mici. Dupa ce s-a incheiat campania, am trimis un email catre toti cei care ne-au sustinut, le-am spus cat am strans si ca ne propunem sa facem o iesire in Alpi, expeditia initiala ramanand valabila pentru viitor. Cine a vrut sa lase banii, i-a lasat, cateva persoane si-au cerut banii inapoi cu precizarea ca ne vor sustine cand vom lansa urmatorul proiect.

Ce ati invatat din aceasta experienta? 
 Am invatat din nou ca e important cum iti spui povestea. Cu cat o spui mai bine, cu atat ai sanse mai mari de succes. Conteaza daca ai posibilitatea sa iti duci povestea la cat mai multa lume, sa ai ambasadori care sa dea vestea mai departe.

Considerati ca ati fi avut mai mult sau mai putin succes pe o platforma romaneasca de crowdfunding? 
 In Romania sansele sunt mici, cred ca solutia este mixta, daca nu complet externa. Pentru proiecte mai mici de 5000 Eur cred ca poti avea succes in Romania, te poti mobiliza mult mai bine aici, proiectul poate fi pe intelesul multora si relevant pentru cei de aici. Pentru proiecte mari insa, cred ca o platforma internationala este solutia.

Ce sfaturi puteti sa le dati celor care vor sa apeleze la aceasta modalitate de finantare? 

  • Sa inceapa cat mai devreme 
  • Sa lucreze la povestea pe care o spun. Conteaza cum iti spui povestea si conteaza recompensele pe care le oferi.
  • Materialul video ajuta foarte mult. In Romania e o provocare sa inveti si sa iti poti face un video care sa iti transmita bine mesajul si povestea.
  • Sa testeze pe mai multe platforme, pentru ca sunt cateva recomandate (mai bine cotate) si altele de nisa. Pe platformele generale poti merge cu aproximativ acelasi mesaj, pe cand pentru platformele de nisa trebuie sa iti modifici continutul campaniei pentru a se potrivi mai bine cu specificul platformei de crowdfunding.  
Facts & Figures 
Scopul campaniei: finantarea unei expeditii clujene in Himalaya
Suma: 50.000 USD
Fonduri stranse: 300 USD
Numar sustinatori: 15
Durata campaniei: 4 saptamani
Numar de persoane implicate in campanie: 2 si 1/2
Recompense: aparitie nume pe site, fotografie din expeditie cu autograful echipei, poster panoramic din expeditie, link pentru descarcarea filmului expeditiei/DVD cu expeditia, tricou/polar, carabiniera folosita in ascensiunea pe varf, video dedicat din expeditie, cina cu echipa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasa-ne comentariul tau aici!