luni, 10 decembrie 2012

Crowdfunding-ul: mai mult decat bani pentru ideea ta!

Despre crowdfunding si antreprenoriat am avut ocazia sa povestim cu un sustinator crestemidei.roSebastian Vaduva, Griffiths School of Management.  

Un articol al dumnealui despre puterea comunitatii de a transforma o idee in realitate.


Spiritul antrepenorial reprezinta o forta de propulsie extraordinara pentru orice economie si societate deoarece acesta sustine cresterea economica a unei tari, imputerniceste societatea acesteia, grabeste procesul de modernizare si schimba mentalitatea natiunii aducand curaj, prospetime, creativitate, perseverenta, dorinta si puterea de a trece peste obstacole si a realiza lucruri marete. Pentru toate aceste beneficii si multe altele incurajarea acestui foc antreprenorial devine cruciala pentru orice tara.

In ultimii 10 ani avansul fulminant al tehnologiei a schimbat fundamental modul in care traim si lucram activand individualitatea, creativitatea si curajul oamenilor de rand care, prin accesul la o conectivitate greu de imaginat inainte, au inteles ca isi pot implini visul, isi pot etala talentul, pot concura pe picior de egalitate cu oameni de pe intreg globul si pot fi castigatori. Tehnologia si solutiile pe care aceasta le aduce pot contribui la sustinerea si incurajarea spiritului antreprenorial. Dar cum ?


Cei mai multi ne amintim episodul copilariei in care, cu prietenii de joaca stransi in fata casei, alegeam sa dam cei 100 de bani primiti de la mama unuia care venea cu ideea de a cumpara din banii pusi impreuna o cutie de ciocolata. Si aceasta pentru ca stiam ca astfel fiecare va avea o parte mai mare, mai buna decat guma Turbo pe care o mancam zi de zi. Ei bine, acea cheta copilareasca este ceea ce s-a transformat azi in “crowdfunding”: comunitati de finantare informale concentrate, pana in prezent, in jurul a 452 de platforme online active la nivel mondial, din America de Nord si Europa Occidentala, prin care s-au colectat circa 1.5$ miliarde si au fost finantate mai mult de 1 million de campanii si idei antreprenoriale in 2011 (sursa: Crowdfunding Industry Report 2012).

De unde acest succes? Crowdfunding-ul reprezinta un sistem care creeaza valoare pentru toti purtatorii de miza: e sistemul care te-a facut sa mananci ciocolata in loc de guma Turbo, care a recompensat ideea de joaca a camaradului tau cu sustinere publica si care a contribuit la prosperitatea economiei nationale crescand consumul domestic de la o bomboana, la o cutie de ciocolata.
Crowdfunding-ul a aparut ca raspuns la nevoia de dezvoltare a numeroaselor idei existente neintegrate in corsetul finantarilor traditionale, a proiectelor mici sau mari, de arta sau stiintifice, partial lansate sau aflate in faza de plamadire a ideii. Asadar, fie ca este vorba despre finantarea unei formatii de muzica, aparitia unei reviste de benzi desenate sau dezvoltarea de aplicatii IT pentru sectorul medical, crowdfunding-ul se prezinta ca si o solutie cu potential pentru mediul economic si social romanesc.

Prin intermediul tehnologiei si a mediilor sociale care au schimbat fata interactiunilor dintre oameni si  mediul de afaceri, crowdfunding-ul creeaza acel teren virtual din fata casei unde ideile antreprenorului roman se intalnesc cu resursele retelei sale sociale –  unde antreprenorul isi gaseste audienta, isi comunica proiectul, convinge si castiga sprijin pentru ideea sa si unde sustinatorul cantareste si sustine proiectele cu potential de crestere si recompensa.

Datorita dinamicii functionarii sale, crowdfunding-ul  creeaza o piata libera a ideilor antreprenoriale in care oamenii cu initiativa isi valideaza gandirea si ideile, isi cristalizeaza conceptul, isi dezvolta abilitatile de prezentare, convingere si chiar vand, crowdfunding-ul devenind astfel un instrument de educare a spiritului antreprenorial dar si a ratiunii antreprenoriale. « Finantatorii» ideilor promovate in acest spatiu antreprenorial liber devin tot mai cunoscatori, isi dezvolta capacitatea de a intelege si de a discerne ideile bune.

De cativa ani incoace auzim vorbindu-se tot mai mult despre importanta societatii civile in Romania. In vestul Europei si in America de Nord, oamenii au invatat ca pot influenta in mod real societatea prin ceea ce fac, fie ca este vorba despre impaduriri sau initiative de donare de sange sau strangerea de fonduri pentru cei in nevoie. Cea mai moderna forma de manifestare a societatii civile o constituie crowdfunding-ul, adica decizia facuta de mai multi oameni de a strange o suma de bani pentru a o acorda mai apoi unor initiative antreprenoriale.

Crowdfunding-ul este o forta care daca este folosita la potentialul sau maxim poate schimba fata Romaniei. 


Ca si promotor al spiritului antreprenorial, Griffiths School of Management incurajeaza initiativa  antreprenoriala si este ea insasi implicata in proiecte de educare si dezvoltare a mediului antreprenorial romanesc pe care il considera viitorul realizarii bunastarii economice si a comunitatii in Romania. 

Multumim pentru sustinere!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasa-ne comentariul tau aici!