marți, 22 ianuarie 2013

Campanii romanesti de crowdfunding: sustine construirea crestemidei.ro!



Continuam seria de articole despre campanii romanesti de crowdfunding cu experienta crestemidei.ro de la sfarsitul lui 2012, cand am desfasurat propria campanie de crowdfunding pentru finantarea lansarii platformei in versiune beta.

Am raspuns acelorasi intrebari pe care le punem oricarui initiator de campanie romaneasca de crowdfunding, pentru a impartasi ce a insemnat experienta noastra si ce am invatat pe parcursul campaniei.




De ce ati ales crowdfunding-ul pentru proiectul vostru?
Am ales sa sustinem o parte din construirea platformei crestemidei.ro prin fondurile stranse intr-o campanie proprie de crowdfunding pentru ca am dorit sa incercam metoda pe propriul proiect si sa testam ideea construirii unei platforme romanesti pentru proiecte creative.

Dupa ce criterii ati ales platforma pe care sa va promovati?
 Cea mai fireasca alegere a fost promovarea campaniei pe propria platforma. La momentul desfasurarii campaniei, platforma era doar un mock-up (un concept), asa ca am realizat modificarile necesare pentru a cuprinde pagina de campanie, am lansat pagina de Facebook si i-am dat drumul!

Cat a durat pregatirea campaniei?
Pregatirea intregii campanii a durat aproximativ 4 saptamani, am lucrat in paralel la materialul video, la descrierea proiectului si la gasirea recompenselor.
Pentru realizarea materialului video am construit un program care sa se plieze pe disponibilitatea celor 4 proiecte care au vorbit despre noi si a echipei de filmare, iar detaliile cu privire la mesajele lansate pe durata campaniei au necesitat cateva zile de munca.

Cum ati realizat filmul de prezentare?
In demersul de a testa ideea construirii crestemidei.ro am cunoscut romani creativi, initiatori de proiecte minunate din diverse domenii, iar cand s-a pus problema construirii unui material video pentru campania de crowdfunding, am stiut ca trebuie sa lasam o parte dintre acesti oameni sa vorbeasca despre nevoia de a avea o astfel de platforma in Romania.
Am povestit cu 4 proiecte care au acceptat sa apara in video, iar pentru realizarea acestuia am avut sansa sa lucram cu Laviniu Lazar.

Cate persoane ati avut in echipa si cum v-ati impartit rolurile?
Echipa campaniei a fost formata din cele 3 fondatoare crestemidei.ro, iar rolurile au fost impartite dupa ce am construit impreuna planul de promovare a campaniei pentru fiecare din cele 28 de zile. Fiecare a avut sarcina foarte clara de a promova proiectul si nevoia de finantare in randul cunoscutilor (familie, prieteni, colegi, vecini) iar o persoana s-a ocupat in principal de construirea si promovarea mesajului nostru pe Facebook.
Ne-am consultat cu AdLemonade, am primit ajutor contabil de la Conion si legal de la Bianca Sime, acestia fiind doar o parte din partenerii care ne stau alaturi de la inceput.
Rolul partenerilor este foarte important intr-o campanie de crowdfunding (implicarea lor de la bun inceput) nu doar pentru ajutorul pe care il ofera, ci si pentru credibilitatea pe care te ajuta sa o construiesti.

Care a fost cel mai greu moment al campaniei si de ce?
Cel mai greu moment a fost inceputul, pentru ca, desi aveam pe hartie stabilite actiunile pe care trebuia sa le facem in urmatoarele zile (cui scriu e-mail, cui telefonez, cu cine ma intalnesc), trebuia sa ne gasim propriul ritm, propria abordare si sa facem ceva ce nu mai facusem vreodata: sa cerem donatii de la apropiati si cunoscuti pentru propriul proiect in care credem.
Cand ai in fata o suma de bani de care stii ca ai mare nevoie pentru ca viziunea ta sa devina realitate, o perioada de timp de cateva zeci de zile si o lista lunga de contacte, poti fi tentat sa eziti pentru o secunda. „Daca nu o sa iasa, ce o sa spuna colegii?”, „Nu cred ca voi primi ceva de la el/ea/ei.”
Apoi incep sa sune telefoanele, sa primesti email-uri, like-uri si...bani! Asta pentru ca te tii de planificare si iti spui „E un proiect extraordinar, va schimba ceva in Romania, oamenii pe care ii cunosc trebuie sa aiba ocazia sa contribuie la el”. Daca nu intrebi, cu siguranta nu vei primi.

Cum ati ales valorile contributiilor? Care s-a dovedit a fi cea mai populara si de ce credeti ca a fost asa?
Ne-am dorit sa oferim ocazia de a sustine crestemidei.ro cu o suma cat de mica. Prin urmare, cea mai mica valoare ceruta a fost de 5 EUR, cea mai mare 100 de EUR.
Contrar asteptarilor noastre, cea mai populara valoare s-a dovedit a fi cea de 20 de EUR. Ne asteptam ca majoritatea sustinatorilor sa ofere 5 EUR, insa sustinerea a fost mai mare, insotita de multe felicitari si incurajari. Credem ca acest fapt s-a datorat modalitatii in care am comunicat campania, increderii pe care am construit-o si nu in ultimul rand disponibilitatii de a dona o anumita suma.

Care credeti ca sunt motivele pentru care v-ati atins/nu v-ati atins targetul?
Intr-o campanie de crowdfunding conteaza calitatea proiectului si pregatirea campaniei. Un proiect foarte bun care devine viral sau unul slab care primeste finantare peste ceea ce si-a stabilit sunt situatii rare ce trebuie tratate ca atare.
Noi am facut promisiunea clara de a oferi platforma in versiune Beta dupa campanie, am avut sustinerea celor care au crezut in idee inainte de campanie, am comunicat constant evolutia campaniei si a proiectului, am pastrat transparenta in ceea ce priveste actiunile noastre si am cerut. Nu sunt singurele motive, dar sunt factori ce ne-au ajutat sa primim contributii de la persoane care nu ne cunosteau, dar care credeau in proiect, ca si noi, si doreau sa il vada realizat.

Ce ati invatat din aceasta experienta?      
Am invatat si am testat o serie de lucruri pe care le stiam din alte campanii sau din alte tari:
  • ca poti strange 1000 de EUR in 27 de zile daca iti propui sa faci asta  
  •  ca poti primi o donatie de 50 EUR de la un roman pe care nu il cunosti
  • ca nu e usor sa ceri de la cunoscuti, dar ca devine firesc odata cu practica
  • ca ai nevoie de 3 persoane care sa aloce 2-3 ore/zi pentru fiecare zi a campaniei (sau ai nevoie de ajutor in momentele de varf ale campaniei)
  • ca trebuie sa iti calculezi cu grija valoarea recompenselor pe care le oferi pentru a nu te abate prea mult de la bugetul initial
  • ca 30 de zile pot insemna atat de mult la sfarsitul unei zile in care ai primit doar refuzuri si atat de putin intr-una in care ai primit 100 de EUR.
Considerati ca ati fi avut mai mult sau mai putin succes pe o platforma romaneasca de crowdfunding? 
Exista proiecte romanesti care nu au reusit campanii de succes pe platforme internationale pentru ca, oricat de interesant era proiectul lor, nu avea relevanta pentru comunitatile de la care cerea sprijin. Sunt proiecte romanesti care trebuie sa construiasca o campanie local, ce porneste de la prieteni, cunoscuti, vecini si se extinde catre comunitatea care beneficiaza. Asta poti face pe o platforma romaneasca, asta poti face pe crestemidei.ro.
Exista mirajul sumelor uriase stranse pe platforme internationale. Da, acestea exista, insa o atenta analiza a provenientei donatiilor indica faptul ca multe dintre ele vin din zone geografice apropriate celei in care e lansat proiectul. Iar aceste donatii „de acasa” pot construi increderea de care are nevoie un australian sa sustina un proiect din Romania.  

Ce sfaturi puteti sa le dati celor care vor sa apeleze la aceasta modalitate de finantare?
Ca orice modalitate de finantare, crowdfunding-ul implica incredere: increderea ca pot sa imi duc proiectul pana la sfarsit, increderea multimii in proiectul meu, increderea sustinatorului ca proiectul meu va fi realizat, increderea . Daca una din acestea lipseste, campania esueaza.


Facts & Figures
Scopul campaniei: finantarea construirii platformei crestemidei.ro 
Suma: 1000 EUR
Fonduri stranse: 1076 EUR
Numar sustinatori: 41
Durata campaniei: 28 de zile
Numar de persoane implicate in campanie: 3
Recompense: sticker crestemidei, carte postala crestemidei, fluier de dat start la idei, ghiveci de crescut idei, aparitie in urmatorul video al crestemidei, invitatie la petrecerea de lansare, colindarea sustinatorului de Craciun (recompensa potrivita cu perioada desfasurarii campaniei).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasa-ne comentariul tau aici!