luni, 19 august 2013

Crowdfunding de poveste pe Crestemidei.ro

Maria este "zana cea buna"  a crestemidei.ro. Ea a fost prima persoana care a avut un proiect de crowdfunding publicat pe platforma noastra si tot prima persoană din Romania care si-a finantat un album intreg de banda desenata prin contributii de la multime. 

Proiectul Mariei a reprezentat astfel punctul de pornire pentru ce a urmat in anul 2013 pe crestemidei.ro: 11 proiecte lansate din care 6 finantate. Valoarea totala a fondurilor atrase de crestemidei.ro pana in prezent se ridica la 10.000 de EUR.

Despre campania Mariei, efortul investit, activitatile pe care le-a facut in timpul campaniei si despre cum a reusit sa atraga simpatii si fonduri cititi mai departe.




De ce ai ales crowdfunding-ul pentru proiectul tau?

În România nu există o industrie a benzii desenate. Există autori entuziaşti, există diverse publicaţii, dar nu putem vorbi deocamdată de "mainstream". Şi astfel, editurile ezită atunci când e vorba de bandă desenată, pentru că nu ştiu cum va fi recepţionată. Iniţiativa mea îşi dorea să demonstreze nu numai că există un public pentru aşa ceva, ci că acest public este gata să se implice şi să susţină demersurile autorilor.

Dupa ce criterii ai ales platforma pe care sa te promovezi?

M-a sunat Oana Man în februarie 2012 şi mi-a povestit despre ideea ei, o platformă românească similară cu Kickstarter. Mi s-a părut că se potrivea bine cu planul meu de a transforma o poveste românească într-o bandă desenată.

Cat a durat pregatirea campaniei?

Am început pregătirile cu o lună înainte de lansare. Vorbim de pregatirea campaniei (proiectul era deja în lucru de un an de zile). Cum nu aveam un grup de "folowers" pe care să mă bazez pentru răspândirea veştilor, am estimat că  va trebui să realizez cam 2-3 postări pe săptămână că să păstrez un interes constant pentru campanie. Principalul canal de comunicare a fost facebook. Mi-am făcut de asemena o listă cu publicul ţină (cine ar fi interesat de proiect şi cum ar putea ajunge vestea la ei, care sunt locurile de pe internet unde i-aş putea întâlni).
Cât despre conţinutul postărilor, prima lună am prezentat personajele şi conţinutul cărţii, şi apoi am profitat de evenimente specifice lunii februarie martei (valentines, dragobete, 1 martie) ca să realizez desene "la subiect".

Cum ai realizat filmul de prezentare?

Aici am fost norocoasă - secvenţa video a fost parte din filmul iniţial de prezentare a platformei Creştem Idei, şi atunci am avut şansa de a lucra împreună cu întreaga echipă (Oana, Cătălina şi Judit, împreună cu Laviniu Lazăr) la script şi filmări. Şi tot a trebuit să facem două şedinţe pentru că, citez, "nu dădeai destul din mâini şi nu zâmbeai".

Cate persoane ai avut in echipa si cum v-ati impartit rolurile?

Pai…"singur eu", cum spunea Păcală. Dar echipa mică a fost compensată de un timp mai îndelungat de desfăşurare a campaniei.

Care a fost cel mai greu moment al campaniei si de ce?

Probabil, jumătatea lunii ianuarie.  Startul campaniei a fost înainte de Crăciun şi lucrurile au demarat destul de greu -  am prins perioada sărbători de iarnă când internetul era mai pustiu ca de obicei (pentru prima data am ţinut un grafic cu orele când era numărul maxim de prieteni pe Facebook, ca să sincronizez postările). Aşa că în ianuarie am calculat că în ritmul ăsta nu voi reuşi să strâng banii - avusesem cred o săptâmână fără nici o donaţie, se părea că mă împotmolisem la 14%… but it got better.

Cum ai ales valorile contributiilor? Care s-a dovedit a fi cea mai populara si de ce crezi ca a fost asa?

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să vizitez campaniile de bandă desenată finanţate cu succes pe Kickstarter, ca să văd ce recompense propuneau ei. Şi apoi m-am pus în pielea donatorului, pe mine ce raport recompensă/valoare a contribuţiei m-ar convinge?
Până la urmă, cele mai populare (la egalitate) s-au dovedit a fi pachetele de 80 şi 100, care includeau cartea tipărită.

Care crezi ca sunt motivele pentru care ti-ai atins targetul?

Motivul principal a fost probabil faptul că e vorba de un basm românesc. Chiar dacă oamenii care aflau de proiect nu ştiau exact ce înseamnă bandă desenată, cuvintele Prâslea şi merele de aur le trezeau amintiri din copilărie. Astfel, se stabilea aproape fără efort un prim contact, curiozitatea le era stârnită.

De asemenea, personajele erau deja conturate şi îl prindeau pe cititor în jocul lor. Aceasta a fost elementul de noutate al proiectului, nu e vorba de o adaptare clasică a basmului, ci de înveşmântarea sa în haine noi. Ori din schiţe se vedea că nu e vorba de o idee proaspăt încolţită, ci de o muncă de documentare şi stilizare care durase destul de mult timp.

Ce ai invatat din aceasta experienta?

Ştiam că "se poate", dar era o noţiune foarte abstract - nu-mi închipuiam că "pot şi eu". Aşa că cea mai preţioasă învăţătură una legată de încredere - atât în mine, cât şi în ceilalţi.         

Ce sfaturi poti sa le dai celor care vor sa apeleze la aceasta modalitate de finantare?

Să îşi pregătească din timp campania, hotărând cum vor face să păstreze constant interesul publicului. Să consulte proiecte similare de pe platformele internaţionale şi să vadă cum şi-au structurat aceştia prezentarea şi recompensele. Să se gândească la recompense satisfăcătoare, chiar dacă sunt simbolice. Să aleagă praguri de donaţie gradate - 10 lei e puţin, dar un salt direct la 100 poate părea cam mare. Să nu le fie frică să le reamintească constant prietenilor şi posibililor donatori de existenţa campaniei - uneori oamenii care vor să susţină proiectul uită de deadline. Să caute prezentarea Amandei Palmer la TED. 

Scopul campaniei: strangerea de fonduri pentru publicarea albumului de bandă desenată
Suma:10.000 RON
Fonduri stranse: 13.505 RON
Numar sustinatori: 92
Durata campaniei: 90 de zile
Numar de persoane implicate in campanie: 1
Recompense: Cartea tiparită cu un desen original şi dedicaţie semnată de autoare pe prima pagină, un poster A3, includerea in panoul de mulţumiri din paginile cărtii, un desktop wallpaper şi un set de timbre (sau o carte postală) cu imagini din poveste precum şi intreaga carte in format electronic (PDF).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasa-ne comentariul tau aici!