luni, 27 ianuarie 2014

"Crestemidei.ro a fost şansa de a propaga mesajul nostru, misiunea pe care ne-o asumăm". Bianca Felseghi de la iEst.ro ne povesteste despre succesul povestii lor de crowdfunding




iEst.ro e o platformă media derulată de trei ziarişti clujeni, printr-o asociaţie culturală,. iEst.ro e o idee mai veche a noastră. Ne doream un spaţiu liber de intervenţii în care să putem scrie despre obsesiile noastre jurnalistice – după 10 ani în presă – şi despre care considerăm e e mult prea puţin vorba în paginile ziarelor. E vorba de problema educaţiei, a sănătăţii, a culturii mult prea închistate în oficial-„de stat” şi moarte. Bun. Resursele noastre, deopotrivă umane şi financiare, pentru demararea iEst.ro erau în vara lui 2013 limitate şi nelimitate în acelaşi timp.

Să mă explic: limitate în sensul în care investiţia într-o revistă online nu presupune neapărat nişte costuri exorbitante având în vedere că modelul poate fi descărcat gratuit de pe internet în cea mai uşoară variantă de platformă wordpress, iar exercitarea activităţii de jurnalist nu presupune altceva decât „mersul pe teren” (documentarea) şi scrierea textelor. Doar că ne-am dorit ca iEst.ro să fie mai mult decât un blog colectiv. Am vrut o revistă adevărată, scrisă „profi” (ceea ce implică timp) şi care să arate diferit. Care să ofere o altfel de experienţă a cititului online. Aici intervin resursele „nelimitate” de care vorbeam şi care se cheamă prieteni. E vorba de oameni care muncesc în zona de IT şi design web, fotografie, traduceri, etc şi care ne-au ajutat pro-bono să ne îmbunătăţim interfaţa. 
   
     
     

      Cum ați ajuns la crestemidei.ro, deci la crowdfunding  ca metodă de finanțare ?
Crestemidei.ro a fost şansa de a propaga mesajul nostru, misiunea pe care ne-o asumăm. Noi am văzut campania de crowdfunding mai curând ca pe una publicitară, care crează un orizont de aşteptare pentru produsul nostru, decât ca finanţare propriu zisă. Aşa ne-am şi gândit: să începem o campanie de donaţii care să lege produsul jurnalistic de ziarist, să încerce să responsabilizeze în acelaşi timp şi cititorul şi jurnalistul. Şi, am ales crestemidei.ro pentru ca era din Cluj, ne-am putut întâlni cu fetele care sunt simpatice J şi care ne-au convins că e mai uşor să gestionezi o campanie de mică anvergură pe plan naţional, decât înscriind proiectul pe mamuţii indiegogo, kickstarter, etc.

Cum s-a creionat începutul acestui proiect, se poate descrie un mini-plan, în câțiva pași, al procesului de finanțare?
·         cât a durat campania: Noi ceruserăm 6500 de lei şi am demarat campania în 2 septembrie. A ţinut 60 de zile

·         cum s-a realizat clipul de prezentare: Clipul a fost filmat în două zile – după ce prima zi a fost un eşec, lumina proastă, sunetul nu a mers, noi ne-am descurcat lamentabil în faţa camerei. Ne-a ajutat şi aici un prieten regizor, Cristian Pascariu – el însuşi membru într-o echipă de teatru şi film Create.Act.Enjoy care şi-a finanţat tot prin crestemidei.ro un spectacol. El a făcut rost de lumini, microfoane-lavalieră, cameră, iar noi ne-am pregătit textul.

·         cum s-au împărțit rolurile în echipă: Eu, Bianca Felseghi, am fost interfaţa pentru tot ce a însemnat promovarea proiectului, interviuri şi am ţinut (şi ţin în continuare) legătura cu toţi oamenii care s-au oferit să ne ajute. Colega mea Codruţa Simina e “creierul” editorial, ea susţine şedinţele de conţinut pentru site, ea mi-a editat interviurile acordate altor publicaţii, a vegheat pagina de Facebook. Fotograful Raul Ştef a fost responsabil de imaginea noastră, de campania foto asociată celei de pe crestemidei.ro. A realizat o serie de fotografii la Muzeul Etnografic cu noi îmbrăcaţi în costume populare, dar folosind tehnologie modernă. Ideea era să ilustrăm conceptul site-ului cât mai funny: tradiţional, dar super conectaţi, Intelectualii Estului Sălbatic: suntem simpatici şi cu simţul umorului, dar şi un pic orgolioşi.


·         cum s-au ales valorile contribuțiilor: Valoarea contribuţiilor donatorilor a fost aleasă în funcţie de profilul imaginat al cititorului de iEst.ro. Aici ne-am cam înşelat, în sensul în care noi ne imaginam că putem fi interesanţi pentru o plajă de studenţi care ar citi presă de calitate, dar care nu îşi permit deocamdată să investească mai multe de 20 de lei în asta. De aceea, cea mai mică contribuţie aleasă a fost de 20 de lei. Din nefericire, visul nostru de a fi susţinuţi de « mulţi » cu « puţin » - în ideea de implica în campanie o comunitate mai vastă – nu s-a realizat. Surpinzător (pentru noi) donaţie medie a fost în general de 100 de lei şi am avut mai mulţi oameni care au donat peste 400 de lei decât care au donat 20 de lei.

·         care au fost motivele pentru care v-ați atins targhetul : Pentru noi locomotiva a fost SocialMedia. Facebook-ul. Şi am încercat să nu fim prea serioşi atunci când deja deveniserăm obositori – vrând nevrând îţi spamezi toţi prietenii de pe FB share-uind săptămâni în şir acelaşi mesaj : susţineţi-ne. Am încercat să nu fim prea insistenţi, am discutat şi offline cu oameni care erau interesaţi de ideea noastră. Nu s-au concretizat întotdeauna în donaţii, dar am obţinut măcar un share asumat de la ei către alţi oameni din online la care nu aveam iniţial acces. Cred că trebuie să fii optimist !

Ce sfaturi practice le-ați oferi celor care doresc o astfel de finanțare ?
Primul sfat e... go for it, n-ai absolut nimic de pierdut. Eventual nişte timp în care îţi concepi proiectul şi ţi-l ordonezi. Dar şi asta poate să fie un câştig personal căci te obligă să fii coerent. Pleacă de la premisa că eşti într-un punct T0, de unde nu poţi decât să creşti. E singura variantă posibilă. Şi ai încredere în beneficiarii proiectului tău. Vorba celor de la caţavencu, sunt întotdeauna mai “deştepţi decât ai lor” J.

Ne readuci aminte de cateva din surprizele (recompensele) pregatite de echipa iEst prin finanțarea de pe crestemidei.ro ? Cum au fost ele primite de catre finantatori?

Noi am început campania într-o perioadă în care presa ca instituţie şi afacere sunt într-o zonă extrem de afectată de ingerinţele politice şi de raţiunile financiare care dictează conţinutul editorial. Buba s-a spart cu Roşia Montană. A fost o masă critică ce acuza în bloc ziariştii de prostituţie şi de faptul că sunt “vânduţi” patronilor lor. Aşa că noi am oferit tuturor donatorilor noştri “certificate de mogul”. Ideea a fost de a duce în derizoriu culpabilizarea în masă a toturor ziariştilor din pricina derapajelor unor posturi de televiziune şi ziare naţionale. Umorul scapă turma: vrei să îi spui unui ziarist ce să facă şi despre ce să scrie, poţi dona 20 de lei şi te certificăm să faci asta. A fost un succes abordarea, de altfel, certificatele de mogul au fost singurele recompense reclamate de donatori. Le-am trimis prin poştă, pe e-mail sau le-am înmânat personal, după dorinţa fiecăruia.


Oare cu ce idei creative ne mai surprindeți ? Ați mai apela la crowdfunding ca metodă de finanțare ?
Avem în plan o expoziţie foto out-door legată de aniversarea a 50 de ani de la amnistia politică din 1964 şi eliberarea tuturor deţinuţilor politici din România şi de proiectul nostru de interviuri cu supravieţuitori din lagărul comunist “Mărturii”. O parte din ea, am vrea să încercăm să o finanţăm tot prin crowdfunding. 

Scopul campaniei: finanţarea unui startup de jurnalism narativ, iEst.ro
Suma: 6500 lei
Fonduri strânse: 7640
Număr susținători: 54 din care 5 redirecţionaţi din partea altor campanii
Durata campaniei: 2 septembrie 2013- 2 noiembrie 2013
Număr de persoane implicate în campanie: 3
Recompense: 

Pentru 20 de lei sau mai mult
Hopa, ai potenţial de cititor fidel. Vei primi un certificat de mogul şi te trecem în lista fondatorilor iEst.ro, intelectualule!

Pentru 50 de lei sau mai mult
Pe lângă stofa de intelectual, pari să fii un om de lume aşa că te invităm să-ţi bei cafeaua cu noi, la şedinţa de redacţie. Vei primi, de asemenea, un certificate de mogul.

Pentru 100 de lei sau mai mult
Relaţia cu noi devine serioasă: ne poţi însoţi pe teren, într-o excursie documentară, vei fi naşul articolului care urmează să se nască. Felicitări şi pentru certificatul de mogul care o să-ţi intre în posesie.

Pentru 200 de lei sau mai mult
Îţi conferim insigna de Intelectual al Estului Sălbatic, cu logoul iEst.ro, în cadrul unei ceremonii secrete la care va participa întreaga echipă. Şi, bineînţeles, un certificate de mogul!

Pentru 400 de lei sau mai mult
Eşti mogul! Îţi oferim spaţiu de manifestare la rubrica Opinii. Tot ce scrii şi semnezi, poate fi folosit împotriva ta. Aşa că scrie frumos J. Noi îţi înmânăm certificatul!
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasa-ne comentariul tau aici!